Pages

Sunday, October 10, 2010

Hobi baru

dah lama tak memblog.. since bz melayan hobby baru..

Start bulan puasa hari tu setelah membaca tentang ikan guppy, hobi baru tetiba muncul. maka berkunjungla aku ke kedai haiwan. kalau dulu gi kedai haiwan duk beli susu kucing.. ubat cacing kucing.. ni beli ikan la pulak.. first bacth, beli 3 ekor betina, sekor jantan. tak sampai seminggu padam semua.. pasal panas kot.. pasal nya aku letak kat luar.. pg2 time matahari naik mmg kena elok je.. tp dah cover ngan bidai jugak tu.. dah ajal la tu.. beli lagi.. mati lg.. dah batch ke 3 baru la sempat beranak.. pastu anak buah aku duk hendap kat mini akuarium tu.. dia tgh mkn nasik lauk kicap masa tu so nak jd citer nasik yg lekat kat jari tu jatuh dlm tu.. berebut2 ikan tu mkn nasik kicap, esok nya.. pas sekor..sekor mati.. tinggalla yg anak2 nya yg kecik2 tu.. nasib baik sempat alih sebelum tu.

Frust asyik mati je.. berenti jap.. pastu teringin lak bela ikan laga.. tahan lasak skit. alang2 bela nak la tgk dia membiak.. 1st try.. dah bertelur.. tp lps 3 hr tgk telur2 tu semua tenggelam.. tak jd ler tu. yg 2nd.. dah siap menetas.. leh nmpk dia nya fry turun naik ambik nafas.. yg the dad duk sibuk amik fry tu letak kat bubble balik.. ms tu mlm.. so ingat esok pg la alihkan daddy tu.. skali pg esok.. emmm dah licin.. sambil jg sambil makan ler tu si bapak ikan tu.. so 3rd try.. td pg baru menetas.. balik keja ni nnt tak tau ler selamat ke 'selamat' dimakan.. mintak2 la selamat anak2 ikan tu..

balik citer guppy.. bila dah asyik mati.. mak aku kt aku mmg tak sesuai beli guppy.. bukan pembiak guppy.. pembunuh guppy hehe.. so aku ckp, ni last.. nak cuba bela dlm pasu pulak.. apa lagi.. duk selongkar stor mak aku.. jumpa 1 pasu yg takde lubang.. esok balik keja terus gi beli guppy.. so far nampak guppy2 tu senang hati je.. duk main kejar2.. siap buat bubble pastu kejar2 buble tu.. hehe puas hati aku. Weekend hari tu beli la 1 pasu besar, siap beli pokok teratai. beli lg 4 ekor guppy.. seronok tgk diorang main2 kat bwh2 daun pokok tu.. jgn mati udah ler...

No comments:

Post a Comment